Dnia 27 października w naszej szkole odbył się Dzień InFizMat–yka – w Mickiewiczu królowały przedmioty ścisłe. Uczniowie całej szkoły mieli okazję uczestniczyć w 3. wykładach. Dwa pierwsze z dziedziny matematyki poprowadził Pan Piotr Szewczak z UKSW.

1. Matematyka w akcji — kryptografia.

 Celem wykładu było przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z ochroną danych. Poddano analizie różnego rodzaju szyfry stosowane w przeszłości i obecnie — ich strukturę, słabe i mocne strony oraz możliwości ich złamania. Uczniowie dowiedzieli się, jakie cechy powinien mieć szyfr, który można uznać za bezpieczny.

 2. Wyborcze manipulacje

 W demokracji źródłem władzy jest wola większości obywateli. W praktyce jednak władza ta jest sprawowana przez przedstawicieli, których wyłaniamy w wyborach. Wykorzystując narzędzia matematyczne, amerykański ekonomista Kenneth Arrow udowodnił, że w zasadzie poza dyktaturą idealny system głosowania nie istnieje. W związku z tym każda metoda głosowania posiada pewne luki i jest narażona na manipulacje. Celem wykładu było zestawienie przykładowych manipulacji z ostatecznym rezultatem wyborów.

3. Pokaz z fizyki prodziekana do spraw studenckich Wydziału Fizyki UW dr hab. Andrzeja Wysmołka.

DSC 0240

 Temat: Grafen – zabawka naukowców, czy nadzieja ludzkości?

O grafenie głośno jest nie tylko w czasopismach naukowych. Z radia, telewizji, prasy i Internetu, docierają do nas coraz to nowe ekscytujące informacje o unikatowych właściwościach i nowych pomysłach zastosowania grafenu w różnych dziedzinach życia. Co sprawia, że grafen wzbudza tak duże zainteresowanie? Dlaczego jego prawdziwa kariera zaczęła się dopiero na początku tego tysiąclecia, skoro pierwsze doniesienia o jego wytworzeniu pochodzą z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku? Czy wynika to z tego, że badaniem grafenu zajęli się wyjątkowi badacze i jednocześnie świetni popularyzatorzy, nagrodzeni Nagrodą Nobla? Jakie właściwości grafenu pobudziły środowisko naukowe najbardziej? Czy to, że w grafenie elektrony zachowują się tak jakby przeszły „dietę cud” tracąc swoją masę, bez utraty ładunku elektrycznego, ma znaczenie dla potencjalnych zastosowań? Czy może ważniejsze jest to, że jest to najcieńszy, niewiarygodnie wytrzymały mechanicznie, świetnie przewodzący ciepło i prąd elektrycznych materiał? Jakie są szanse na to, że grafen zadomowi się w telefonach komórkowych, komputerach, samochodach, samolotach, urządzeniach medycznych, bateriach słonecznych i wielu innych rozwiązaniach proponowanych przez naukowców? Na wykładzie, ilustrowanym pokazami, profesor odpowiedział na te pytania, nawiązując do najbardziej spektakularnych właściwości grafenu i ich znaczenia dla zastosowań. Wyjątkowa osobowość prowadzącego wykład i jego spektakularne doświadczenia (np. rozbijanie zamrożonego liścia kapusty na własnej głowie) zainteresowały cał salę gimnastyczną uczniów oraz obecnych nauczycieli.

Zobacz zdjęcia

W pawilonie A i B oraz w sali fizycznej uczniowie mieli szansę sprawdzić swoje możliwości w dziedzinie matematyki, rozwiązując zagadki matematyczne, złamać szyfr Inków, zdobyć certyfikat „Boskiego Ciała”. Wszyscy mieli możliwość sprawdzenia swej wiedzy i refleksu w grach interaktywnych Kahoot.it. Dla ciekawych odbyły się pokazy Brył w Geogebrze oraz prezentacje uczniowskie o ciągach Fibonacciego. Fizycy zaprezentowali pracę silników, zjawisko indukcji elektromagnetycznej, wahadło Foucaulta, wyładowania w rurkach Geisslera Pluckera, fale akustyczne, wyładowania z generatora Van de Graffa.

Matematycznym emocjom towarzyszyła kawiarenka, w której można było otrzymać ciastko za poprawnie rozwiązane zadania. Impreza udała się dzięki ogromnemu zaangażowaniu uczniów, zarówno w zabawy jak ich przygotowanie. Nad całością czuwały nauczycielki matematyki: Joanna Bujak, Izabella Bnińska i Agnieszka Gruchelska.

Zobacz zdjęcia