W związku z udziałem naszego Liceum w projekcie „Zakochaj się w Wiśle” dla uczniów uczestniczących w nim zorganizowana została wycieczka śladami tejże rzeki. Odbyła się w poniedziałek 24 kwietnia 2017 roku, a brały w niej udział trzy klasy, w tym klasa II D, do której uczęszczam. W wyprawie towarzyszyli nam opiekunowie - pani profesor Agnieszka Zalewska oraz pan profesor Krzysztof Maksymow. O część merytoryczną dbały również pani dr hab. Joanna Angiel z Uniwersytetu Warszawskiego, a także studentka piątego roku, pisząca pracę na temat Olędrów, pani Ania. Celem naszej podróży było odwiedzenie kilku miejsc na Mazowszu związanych historią z najdłuższą polską rzeką. Jeszcze w autokarze zostaliśmy zapoznani z planem wycieczki oraz wprowadzeni w jej tematykę. Dostaliśmy karty pracy, które zmotywowały nas do pilnego słuchania informacji przekazywanych podczas wyprawy. Na samym początku zatrzymaliśmy się w Czerwińsku nad Wisłą. Już po chwili powitał nas tam przemiły ksiądz Jan z Bazyliki Zwiastowania NMP. Opowiedział niesamowitą historię Czerwińskiego Sanktuarium. Sama Bazylika pochodzi z pierwszej połowy XII wieku. Kościół początkowo powstał w stylu romańskim, jednak był wielokrotnie przebudowywany, stąd też na przykład ołtarz charakteryzuje barokowy przepych. Mnie zachwycił ogromny portal romański z lat 1140-60 w części zachowany lub odrestaurowany. Jak głosi legenda, o kolumny tegoż portalu pocierali swoje miecze rycerze Jagiełły przed bitwą pod Grunwaldem. Warto wspomnieć, że właśnie tuż obok znajdował się słynny most pontonowy Jagiełły, którego części wcześniej płynęły Wisłą. Jest to piękny przykład wykorzystania Wisły jako szlaku transportowego. Wracając jednak do samego Sanktuarium, mieliśmy okazję zobaczyć i przejść się 74 stopniami schodów, którymi wraz ze swoim wojskiem, szedł sam Jagiełło, by leżąc krzyżem pomodlić się w Bazylice o powodzenie wyprawy wojennej. Tutaj też ustanowiono przywilej czerwiński. W piętnastym wieku n.e. znaczenie Sanktuarium sięgnęło apogeum i w 1497 roku opat Rafał dobudował do zamurowań kościoła kruchtę, dzwonnicę, a wszystkie budynki otoczył murem. Były to budowle w stylu gotyckim. Barokowy ołtarz i otynkowanie romańskich murów to wiek XVII. Z tego powodu dopiero w XX wieku po pracach konserwatorskich zostały odsłonięte perły romańskiej zabudowy kościoła, takie jak piękne freski oraz elewacja. Freski pochodzą z XIII wieku i są największym zespołem malowideł romańskich w Polsce. Dowiedzieliśmy się również o XII-wiecznej kołatce ukradzionej z okuć drzwi w 1940 roku, autentycznym romańskim zamku sprawnym po dzień dzisiejszy oraz o Kaplicy Salezjanów zamienionej w czasie II wojny światowej przez Niemców na piekarnię. Specjalnie dla nas odsłonięto Cudowny Obraz Maryjny z 1612 roku. Na sam koniec pobytu w Czerwińsku odwiedziliśmy uroczy ryneczek oraz miejsce dawnej przystani żeglugi, gdzie obserwowaliśmy geograficzne aspekty rzeki. Jeszcze w Czerwińsku zjedliśmy wyśmienity obiad. Potem już najedzeni wsiedliśmy do autokaru i dojechaliśmy do Wyszogrodu.

Wycieczka do Czerwińska

W Wyszogrodzie podzieleni na grupy zwiedziliśmy następujące obiekty:

1. Muzeum Wisły w Wyszogrodzie - niesamowite, przytulne miejsce. Mieliśmy okazję zobaczyć film ukazujący historię miasteczka, ponad kilometrowego starego mostu przez Wisłę i samej rzeki jako szlaku turystycznego i handlowego. Dowiedzieliśmy się o Kępach Wyszogrodzkich uformowanych działalnością rzeki. Zobaczyliśmy również makietę mostu, modele statków, sieci rybackich oraz różne ciekawe przedmioty związane z historią Wisły i samego Wyszogrodu jako nadwiślańskiego miasteczka.
  2. Niemieckie bunkry z okresu II wojny światowej znajdujące się na Wzgórzu Zamkowym. Niektórych samo wejście po schodach na wzgórze zmęczyło…(nic dziwnego po tak obfitym obiedzie). Ale nagrodą za ten wyczyn była, oprócz zobaczenia bunkrów, piękna panorama Wisły, Kępy Wyszogrodzkiej oraz możliwość obejrzenia w lunecie oddalonego o kilkanaście kilometrów Klasztoru w Czerwińsku. Naprawdę były to niezapomniane widoki.
  3. Wrak samolotu zwiadowczego zestrzelonego przez Niemców. który kilka lat temu wydobyto z błota. Mimo iż samolot był aluminiowy i powinien był po wydobyciu zamienić się w pył, maszyna została odpowiednio zabezpieczona, dzięki czemu zachowała się w świetnym stanie i możemy ją oglądać. Warto wspomnieć, że opona samolotu wygląda jak fabrycznie nowa. Jest tak dlatego, że niefortunny lot był jednym z pierwszych lotów, zarówno jednostki, jak i załogi. Po obejrzeniu wraku spotkaliśmy się z resztą uczniów i udaliśmy autokarem do Śladowa. Mieliśmy tam zobaczyć ewangelicki cmentarz Olędrów - niderlandzkich kolonistów oraz pomnik upamiętniający żołnierzy poległych w bitwie nad Bzurą. Po drodze do Śladowa dowiedzieliśmy się o genezie osiedlenia się Olędrów na Mazowszu i ich dokonaniach. Ponieważ Niderlandczycy mieli duże doświadczenie w zabezpieczaniu gospodarstw przed skutkami zalewania rzek, sprowadzono ich do Polski, by pomogli zagospodarować tereny Mazowsza - stale zalewanegp przez Wisłę, Na samo osiedlenie się na Mazowszu Olędrzy zareagowali z wielką radością i ulgą, ponieważ w swoim kraju byli prześladowani. To ich dokonania pozwoliły zagospodarować wcześniejsze nieużytki. Olędrzy tworzyli na przykład terpy, czyli gospodarstwa na wzniesieniach. Stawiali domy równolegle do nurtu rzeki z częścią mieszkalną bliżej kierunku napływu rzeki, tak by wezbrana woda najpierw przepłynęła przez część mieszkalną, a dopiero potem przez część dla zwierząt i -  niosąc ze sobą ich odchody - zatrzymała się na wiklinowych ogrodzeniach gospodarstw i użyźniła glebę. Trochę więcej o Olędrach powiedziała nam Pani Ania. Na zakończenie wycieczki do Śladowa zajechaliśmy w okolice wału przeciwpowodziowego, gdzie znajduje się pomnik upamiętniający bohaterskie działania żołnierzy kampanii wrześniowej broniących się przed Niemcami. Wszyscy z walczących oraz mieszkańcy Śladowa zostali rozstrzelani (łącznie ponad 350 osób). Była to najczarniejsza zbrodnia dokonana na terenie powiatu sochaczewskiego podczas II wojny światowej. Stamtąd udaliśmy się już prosto do Warszawy, gdzie dotarliśmy późno po południu.

Wycieczka do Śladowa

Wycieczka do Wyszogrodu

Wycieczkę oceniam jako bardzo wartościową i pouczającą. Dowiedziałem się wiele o geograficznych aspektach Wisły, zobaczyłem niesamowite miejsca związane historyczne z rzeką w jej środkowym biegu. Jestem bardzo zadowolony, że wziąłem udział w tym projekcie i bardzo szczęśliwy, że moje Liceum umożliwia mi zajęcia w terenie i daje taką szansę. Stanowią one bowiem duże urozmaicenie pracy i motywację do dalszych działań. Oby więcej takich wyjazdów!

Aleksander Szumski, klasa 2 D

W piękny poranek 29 marca, uczestniczyliśmy w warsztatach terenowych, których głównym tematem była Wisła. Zobaczyliśmy, jak wygląda naturalne środowisko w pobliżu rzeki, dowiedzieliśmy się, gdzie jest pobierana woda pitna dla Warszawy, jakie rośliny i zwierzęta można spotkać nad Wisłą oraz w jaki sposób woda jest regulowana w rzece. Teraz przystępujemy do prac w grupach zadaniowych.

Uczniowie kl. I B

28 marca gościliśmy w naszej szkole panią dr hab. Joannę Angiel z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Poprowadziła dla nas wykład na temat warszawskiej Wisły, ukazując nam zmienność rzeki, jej piękno a także znaczenie kulturowe i gospodarcze. Wykład był przygotowaniem do warsztatów terenowych, a także inspiracją i wskazówką do dalszych naszych prac projektowych.

A. Zalewska

logo1W związku z ustanowieniem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej roku 2017 Rokiem Rzeki Wisły, nasze Liceum postanowiło włączyć się w działania mające na celu rozbudzanie fascynacji Wisłą oraz zwiększenie wiedzy i świadomości uczniów w zakresie znaczenia i oddziaływania Wisły na rozwój społeczno – kulturowy obszarów nadwiślańskich.

W tym celu opracowaliśmy projekt edukacyjno – kulturalny „Zakochaj się w Wiśle”.
Projekt prowadzony jest we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim.

Do projektu została wyłoniona klasa 2d, oraz grupa uczniów z klasy 1b. Uczniowie będą uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych i terenowych (wykłady, warsztaty oraz jednodniowa wycieczka), będą zgłębiali literaturę tematyczną, dokonywali obserwacji, pomiarów, prowadzili dokumentację fotograficzną.

Zapraszamy Państwa do śledzenia naszych działań, a także do samodzielnego poznawania tajemnic warszawskiej Wisły i odkrywania jej piękna.