Komitet Noblowski zdecydował, że w tym roku prestiżowy medal z wizerunkiem Alfreda Nobla i nagroda pieniężna w wysokości 9 milionów szwedzkich koron trafi w ręce amerykańskiej poetki Louise Glück.

Tegoroczna laureatka otrzymała nagrodę: "za jej niepowtarzalny poetycki głos, który z surowym pięknem czyni indywidualną egzystencję uniwersalną".

Komitet Noblowski decyduje o zwycięzcy, nie publikując wcześniej nazwisk nominowanych. W tym roku wśród twórców typowanych do nagrody byli m.in. pochodząca z Karaibów Maryse Condé, rosyjska pisarka Ludmiła Ulicka, czy Margaret Atwood, której książka "Opowieść podręcznej" stała się kanwą popularnego serialu o tym samym tytule.

W piątek 2 października klasa 1B wraz z wychowawczynią Agnieszką Chechlińską-Tuzinek i mentorami – Martyną i Maćkiem z 2M, odbyła zajęcia integracyjne. Pogoda niestety nie dopisała, więc musieliśmy pozostać na terenie szkoły. W trakcie zajęć, by bliżej się poznać, graliśmy w różne gry integracyjne m.in. kalambury oraz ćwiczyliśmy taniec, który przedstawimy na ślubowaniu.
Bawiliśmy się świetnie i nawet aura nie przeszkodziła nam w tym, by miło spędzić razem czas i wrócić do domu z uśmiechem na ustach.

24 września 2020 roku klasa 2B wraz z wychowawcą Panią Agnieszką Zalewską oraz nauczycielem historii Panem Tadeuszem Bąkiem uczestniczyła w wycieczce edukacyjnej do Samorządowej Instytucji Kultury "Park Kulturowy - Ossów - Wrota Bitwy Warszawskiej 1920 roku".

Wycieczka zorganizowana została w ramach projektu edukacyjnego Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych „Bitwa Warszawska – międzypokoleniowy most pamięci”.

Autorem logo jest Bartosz Sławecki 2W, zaś autorem zdjęć jest Teofil Łoś-Leźnicki 2B

„ Po dotarciu na miejsce, zostaliśmy zaproszeni do małej sali filmowej na projekcję filmu dokumentalnego pod tytułem Bitwa Warszawska 1920. Film ukazuje genezę konfliktu polsko-bolszewickiego oraz istotę samej bitwy. W filmie zawarte są wypowiedzi i opinie historyków oraz profesorów, pozwalające ukazać różne spojrzenia i spostrzeżenia na temat  bitwy.
Film w świetny oraz łatwy do zrozumienia sposób ukazywał przebieg bitwy, jej cel oraz różne ważne dla historii Polski postacie. W dokumencie przybliżone nam zostały  dwie bardzo ciekawe oraz wielkie osobistości. Pierwszą z nich jest Józef Piłsudski, który w ówczesnych czasach pełnił funkcję Naczelnika Państwa oraz Generała Wojska Polskiego. W bardzo znaczącym stopniu przyczynił się on do wygrania przez Polaków Bitwy Warszawskiej, poprzez genialny sposób na zaatakowanie wojsk bolszewickich. Drugą z postaci jest ksiądz Ignacy Skorupka, którego wybitnie patriotyczna postawa oraz śmierć w imię Ojczyzny do dzisiaj pozostaje jednym z symboli Bitwy Warszawskiej.”

Jakub Guzina 2B

Po filmie czekał na nas kolejny punkt wycieczki, czyli zajęcia z rekonstruktorem, który przybliżył nam wyposażenie i umiejętności Armii Czerwonej oraz polskich żołnierzy. Żołnierz bolszewicki przeważnie  ubrany był w rubachę, drelichowe spodnie z umocnieniami na kolanach oraz płócienną czapkę z krótkim daszkiem, który nie chronił wystarczająco przed słońcem przez co na zdjęciach można często dostrzec poparzenia na twarzach bolszewików. Polskiej stronie brakowało każdego rodzaju zasobów, szczególnie broni, do której potrzebowano aż 46 rodzajów amunicji. Rząd kupował od Niemców przestarzałą broń, pamiętającą jeszcze czasy wojen prusko-francuskich, ale także nieco nowsze modele jak Mauser 98k. Amerykanie przysłali nam karabiny Enfield, a także ich uniformy. Większością walczących w Bitwie Warszawskiej byli chłopcy w wieku od 16 do 18 lat. Trzon Polskiej Armii stanowili doświadczeni i dobrze zaopatrzeni żołnierze miedzy innymi z Błękitnej Armii Józefa Hallera, Polnische Wermacht, a także Legiony Polskie. Obie strony sprowadzały mundury z wielu zagranicznych państw przez co jedynym sposobem na odróżnienie nieprzyjaciela była czapka z orłem bądź gwiazdą. Nie mówi się też o tym, że część Polaków poszła w koszulach, pantoflach, spodniach garniturowych oraz z kokardą narodową. Szli w najlepszych ubraniach, ponieważ chcieli stanąć godnie przed Bogiem.
Polacy używali flag zarówno biało-czerwonych, jak i czerwono-białych, ponieważ nie było wtedy ustalonego układu barw.
Rekonstruktor zaprezentował nam jeden z mundurów, jakie używane są podczas inscenizacji Bitwy pod Ossowem. Był to granatowy mundur angielski, był uniformem bardzo praktycznym z wysokimi jak na ówczesne czasy walorami maskującymi. Jak każdy jednak ubiór wojskowy tamtego okresu miał swoje wady. Przy wysokich temperaturach stawał się niewygodny, a mocne wiązanie owijaczy, choć skutecznie usztywniało nogę, to jednak tamowało dopływ krwi.”

Michał Leonik 2B

„Pole Bitwy Warszawskiej to tereny w okolicach Radzymina. Najważniejsze starcie odegrało się pod Ossowem, ponieważ jest to miejsce, gdzie najdalej dotarli Bolszewicy nacierając na Warszawę.
Miejscowość Ossów znajduje się 6 km od warszawskiej Pragi. Główna walka rozegrała się na polach za domami w tejże miejscowości. Miejsce, do którego Bolszewicy podeszli najdalej, oznaczone jest krzyżem.
Miejscowa ludność postawiła również krzyż w miejscu śmierci księdza Ignacego Skorupki, natomiast pomnik upamiętniający jego bohaterską śmierć stoi zaledwie kilkanaście metrów dalej.
Dzięki czwartkowej wycieczce mogliśmy ujrzeć miejsce rozegrania się jednej z najważniejszych bitew w dziejach Polski oraz poznać przebieg tego historycznego starcia.”

Aleksander Szczodry 2B


„Naprzeciw wejścia na Cmentarz Poległych znajdowało się najważniejsze miejsce, czyli obelisk z wyrytymi słowami: 14 sierpnia 1920 r. Siedemkroć odpieraliśmy hordy bolszewickie i tu padliśmy u wrót stolicy a wróg odstąpił ... oraz 8 nagrobków, które upamiętniają poszczególne pułki tj. 33. Pułk Piechoty i 36. Pułk Piechoty Legii Akademickiej oraz 221. i 236. pułki ochotnicze. Po drugiej stronie obelisku i nagrobków mogliśmy zobaczyć kaplicę pod wezwaniem Matki Boskiej Zwycięskiej, w której znajdowała się kopia obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej i obrazu Jerzego Kossaka Cud nad Wisłą. Po zapaleniu zniczy, ruszyliśmy na klasowe ognisko. Atmosfera była bardzo przyjemna, każdy spożywał jakiś pokarm (głownie kiełbaski) i każdemu dopisywał humor. Wspólna uczta trwała około 40 minut i po konsumpcji oraz sprzątnięciu pozostałości jedzenia oraz śmieci ruszyliśmy z wychowawcą i nauczycielami do autokaru. Wycieczka, moim zdaniem, była bardzo interesująca i integrująca. Dowiedzieliśmy się wielu rzeczy o historii naszego Państwa, o Cmentarzu Poległych i o ks. Ignacym Skorupce. Wycieczka nauczyła nas wielu postaw, chociażby jak się zachować na cmentarzu i w miejscach, które tego wymagają. Chętnie wróciłbym do Ossowa, aby dowiedzieć się więcej o Bitwie Warszawskiej.”

Adrian Wyszomirski 2B

Drodzy Czytelnicy! W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych zapraszamy w tym tygodniu do czytania literatury w języku angielskim, niemieckim i francuskim. W szkolnej bibliotece można znaleźć m.in.:

Święto zostało ustanowione przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego ( ang. International Association of School Librarianship) w 1999 roku. Najpierw był to jeden dzień, a od 2008 roku cały miesiąc- październik. 

Święto ma na celu zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły oraz nauce i rozwiajaniu zainteresowań czytelniczych.

Hasło tegorocznego Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych brzmi:  KSIĄŻKA NAS ŁĄCZY

W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych zapraszamy uczniów do włączenia się w akcje organizowane w bibliotece szkolnej:

 Tygodniowe Wyzwania Książkowe

1. tydzień października – Czytamy literaturę w języku angielskim, niemieckim i francuskim!

2. tydzień października – Czytamy uwielbianą przez wielu fantastykę!

3. tydzień października - Czytamy wstrząsające kryminały i thrillery!

4. tydzień października – Czytamy pasjonujące książki historyczne!

  • Poszukiwanie wersów rozsypanego wiersza – 12 X (korytarze szkolne)
  • Udział w akcji „Podaruj wiersz” – 19 – 23 X (biblioteka)

Klasa 2W wzięła udział w wykładzie online pt. „ Czy wystarczy znać 1000 słówek? Ilościowe aspekty znajomości języka obcego”, który został przeprowadzony przez panią dr. hab. A. Leńko-Szymańską z Instytutu Lingwistyki Stosowanej UW. Podczas spotkania, które miało także elementy warsztatowe, zastanawialiśmy się, z czego składa się język, ile znamy słów w języku polskim i obcym, a także wyliczyliśmy razem z panią profesor, ile lat trzeba się uczyć, żeby w tempie 30 słówek na tydzień opanować język obcy na poziomie znajomości słownictwa natywnego użytkownika. Podczas wykładu zajrzeliśmy również do pracowni Instytutu Lingwistyki Stosowanej i dowiedzieliśmy się, że poza dwoma głównymi językami obcymi studenci poznają tam wybrany język trzeci, którym może być albo japoński, albo szwedzki. Przy okazji, na wykładzie poznaliśmy kilka słów polskich – ciekawe, czy wiecie, co to jest brzeszcze czy frez:)

Amelia Ryń, Bartosz Sławecki, kl. 2W

W ubiegłym tygodniu uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wydarzeniach 24 Festiwalu Nauki. Ze względu na stan pandemii znaczna część inicjatyw odbyła się zdalnie. Młodzież miała okazje wysłuchać wykładu dotyczącego profilaktyki chorób nowotworowych przygotowanego przez Warszawski Uniwersytet Medyczny, wziąć udział w wykładach online „Chemia 2D” oraz „ Czy wystarczy znać 1000 słówek? Ilościowe aspekty znajomości języka obcego”, a także uczestniczyć w wykładzie doktora Macieja Chotkowskiego na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Oto krótka relacja z wydarzeń.

25 września klasa IE (biol-chem-mat), z naszą wychowawczynią panią prof. Majcher oraz panią prof. Kowalczyk, wybrała się na Wydział Chemii Uniwersytet Warszawskiego, w celu wysłuchania wykładu dotyczącego promieniotwórczości. W trakcie zajęć mieliśmy okazję dowiedzieć się  jak mierzymy promieniotwórczość, jak jest ona wykorzystywana w medycynie i nie tylko, oraz czym w ogóle jest promieniotwórczość. W drugiej części wykładu profesor skupił się na zagadnieniu jakim jest energia jądrowa. W trakcie całych zajęć mogliśmy oglądać pokaz 2 eksperymentów. Jeden z nich polegał na sprawdzeniu jakie materiały mogą nas chronić przed promieniowaniem. Niestety ze względu na reżim sanitarny nie mogliśmy we wszystkim bezpośrednio uczestniczyć, jednak sama obserwacja  na żywo,  była bardzo interesująca. Jednym z głównych zagadnień poruszanych na wykładzie było to, w jaki sposób pozbywamy się odpadów promieniotwórczych. Profesor prowadzący zajęcia w ciekawy sposób wplatał ten temat co jakiś czas. Wykład był bardzo ciekawy i myślę, że wszyscy dużo z niego wynieśliśmy.

Julia Jachacz, kl. 1E

Mickiewiczacy włączyli się w akcję zainicjowaną przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę i Pierwszą Damę Agatę Kornhauser-Dudę.

18 września uczniowie klasy 2B wraz z wychowawczynią p. Agnieszką Zalewską odebrali sadzonki drzew z siedziby Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Warszawie i zasadzili młode drzewka zarówno na terenie       IV Liceum Ogólnokształcącego, jak i na swoich posesjach.

21 września klasa IH z wychowawczynią panią prof. Kozdrowicz i z mentorami z IIM wyszła na piknik integracyjny do Parku Skaryszewskiego. Idąc tętniącą życiem ulicą Francuską rozmawialiśmy o naszych pasjach i zainteresowaniach. W trakcie spaceru poznaliśmy historię naszej Szkoły, Saskiej Kępy oraz artystów związanych z tą dzielnicą, jak Agnieszka Osiecka (której pomnik mijaliśmy) i Miron Białoszewski – klasa podzieliła się na grupy, które opracowały poszczególne tematy. Gdy dotarliśmy do parku rozłożyliśmy koce i zaczął się piknik. Mieliśmy napoje (każdy swój - ze względu na reżim sanitarny), słodycze, a Sara upiekła pyszne babeczki! Zorganizowaliśmy także kilka gier integracyjnych, podczas których mogliśmy się bliżej poznać. Na koniec posprzątaliśmy po sobie, żeby zostawić porządek w  jednym z najpiękniejszych w Warszawie parków. Bardzo miło spędziliśmy czas!

Kilka dni temu w ramach lekcji chemii udaliśmy się do Pracowni Przyrodniczej Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno- Społecznych i Szkoleń. Tematem zajęć było działanie enzymów. Zaczęliśmy od przygotowania doświadczenia badającego, który enzym z proszku do prania najlepiej zadziała. Przeprowadziliśmy również obserwacje z podobnymi produktami enzymatycznymi. Dostaliśmy kartki z etapami doświadczeń, ale musieliśmy sami pamiętać o rzeczach ważnych, jak próba kontrolna, mycie przyrządów itd. Gdy czekaliśmy na wyniki eksperymentów, Pani prowadząca zajęcia przygotowała nam quiz sprawdzający. Większość eksperymentów przeprowadziliśmy sami, co było niezwykłym przeżyciem.